12 trendů v tištěných médiích
Turbulentní doba, změny, krize, obavy. Strachy, které na nás křičí napříč médii. My podnikatelé ale víme, že musíme pokračovat dál na plné obrátky, nezaspat, využít příležitosti a být připravení. Na co? Na další ráno, den, rok… Být připraven znamená sledovat trendy ve svém oboru a hledat cesty pro další kroky. Shrnuli jsme pro vás trendy v publikování obsahu v tištěných médiích. Nenechte se překvapit a buďte připravení.
TREND č. 1
Odborný obsah jede
Jedním z trendů do budoucna bude rostoucí zájem o odborný obsah určený čtenářům s velmi specifickými zájmy. Takové časopisy jsou na vzestupu.
To předpovídal v našem rozhovoru i šéfredaktor magazínu Svět motorů Zbyšek Pechr.
TREND č. 2
Produkce speciálních vydání a „bookaziny“
(bookazine = větší časopis, přináší kvalitu knihy (book) ve formě časopisu (…zine) Myšlenka „bookazinu“ není nová a speciály existují již dlouhou dobu. Aby byl obsah těchto speciálních vydání úspěšný, musí mít přidanou hodnotu k informacím, které mohou čtenáři najít volně dostupné online. To znamená, že redakční standardy budou muset být mimořádně vysoké, aby se vybudovala důvěra.
TREND č. 3
Kvalitní papír z udržitelných zdrojů
Vše, co je recyklované a přírodní, dominuje. Současně se ale vrací i lesklé papíry, které nabízejí velký potenciál v tisku obrázků a fotografií. V souvislosti se zvyšující se cenou papíru se nejspíš rozloučíme s nádhernými, ale ohromně drahými papíry.
TREND č. 4
Obsah a design
Obsah a design představují dva pilíře, na nichž stojí budoucnost časopisů. Pokud jeden z nich chybí, hrozí, že se sníží hodnota samotného časopisu a opadne zájem těch, kteří ho sledují. Pozor, abyste ze strachu z navýšení ceny, nezvolili kvalitu „toaletního papíru“ a nedevalvovali tak svůj hodnotný obsah.
TREND č. 5
Švýcarská vazba a spirály
V posledních dvou letech se mezi tituly, hlavně těmi objemnějšími, jako jsou katalogy a bookaziny, hojně rozšířila tzv. švýcarská vazba. Jde o vazbu, kdy hřbet není přilepený k obálce, a ten, kdo to nezná, si může myslet, že je to výrobní vada. Vazba ale rozhodně zaujme svým autentickým a řemeslným efektem. Zároveň jsme i svědky návratu spirály z kovových nebo plastových materiálů.
TREND č. 6
Grafika – sbohem čisté a minimalistické linie
Vítejte zpět v barvách, plných, a dokonce trochu chaotických stránkách a klikatých písmech. Tento trend se možná hodí k artovým a nezávislým časopisům. My se u firemních časopisů přikláníme stále k čisté a přehledné grafice, která odpovídá firemní identitě a má šanci zákazníky rychle zaujmout a předat sdělení. Na chaos bych raději zapomněla.
TREND č. 7
… který nechceme – anglofonizace
Trendem, který se objevuje v mnoha časopisech po celém světě, je absolutní anglofonizace. Jakkoli milujeme svět s otevřenými hranicemi a věříme, že dobrý časopis by měl okamžitě cílit na mezinárodní publikum (pokud je tam naše cílová skupina), rodný jazyk čtenářů je důležitý. Tento trend jde jednoduše zvrátit poskytnutím kompletního překladu časopisu.
Tuto zkušenost můžeme jen potvrdit. Naši klienti, kteří působí v různých zemích, se snaží obsah časopisu přenést do rodné řeči cílového publika. Čtenost se tím násobí.
TREND č. 8
Časopisy budou jedinou mediální platformou, která není na jedno použití
Obsah časopisu by měl vytvářet zážitky a poznání připomínající komunikaci mezi důvěryhodnými přáteli. Informace jsou aktuální, ale zároveň nadčasové – nebude rozdíl v tom, jestli si časopis přečtete dnes, zítra nebo za měsíc.
TREND č. 9
Kontinualita
Aby časopis fungoval, musí být vztah s publikem kontinuální. Časopisy vytvářejí dlouhodobé vztahy a lidé chtějí důvěryhodného přítele. Časopisy jsou původními influencery. Dříve lidé říkali: „Tohle jsem viděl nebo tohle jsem četl v časopise XY.“ Byla to značka, která byla nositelem vlivu. A to potřebujeme.
TREND č. 10
Důvěra a únava z digitálních technologií udržují tisk při životě
Pro spotřebitele jsou tradiční mediální kanály důvěryhodnější než online média. Jednoduše řečeno, lidé důvěřují tisku více než většině ostatních zdrojů. Vzhledem k obavám z falešných zpráv a k tomu, jak rychle se věci zveřejňují a sdílejí online, je pro lidi těžší důvěřovat tomu, co čtou digitálně. Jeden z hlavních důvodů, proč mají lidé pocit, že mohou důvěřovat tisku, je prokazatelně lepší zapamatovatelnost. To do značné míry souvisí s hmatatelností papírových produktů.
TREND č. 11
Reklama a důvěra v ní
Studie zjistila, že 94 % důvěry v reklamy napříč médii lze vysvětlit důvěrou v obsah. „Zkoumáme, jak se projevuje vztah mezi důvěrou v publikovaný obsah a důvěrou v reklamní sdělení. Jak se mění mezi jednotlivými zeměmi, značkami a médii,“ uvedl k výsledkům studie Lauri Löfveblad z výzkumné agentury Syno. „Pokud máte vysoce důvěryhodnou platformu určenou k publikování obsahu, bude se důvěra spotřebitelů silně přelévat i do reklamy,“ řekl.
(Průzkum se sice nezaměřoval přímo na Českou republiku, ale díky srovnatelnému měření realizovanému společnostmi Stem/Mark a Median disponuje česká Unie vydavatelů srovnatelnými výsledky.)
TREND č. 12
Tištěná a digitální verze časopisu musí spolupracovat
Úspěšné časopisy se přetvořily ve značky, které slouží svému publiku prostřednictvím řady kanálů, kdy tisk je jen jedním z nich. Ignorace tisku nebo – opačným směrem – nepublikování svého obsahu na internetu jsou kroky v neprospěch firmy i zákazníků.
Zdroje:
pulsemagazine, frabsmagazines, woodwing, walsworth, mediaguru