„Největší hloupost je revoluce, budoucnost patří evoluci,“ říká novinář Zbyšek Pechr.
Hrozí tištěným médiím konec? Nahradí psaný text videoobsah? Přesně tyto otázky si s příchodem nových médií klade většina z nás. Zbyšek Pechr, český sportovní novinář a nynější šéfredaktor magazínu Svět motorů, má jasno.
Po celou dobu své novinářské kariéry se pohybujete v tištěných médiích. Myslíte si, že mají proti online médiím budoucnost?
Tištěná média mají podle mě pořád budoucnost, ale otázka je, jak dlouhou. To asi neví nikdo. Určitě bych je nepohřbíval tak, jak bývá v dnešní době zvykem. Skoro všechny firmy investují své prostředky zásadně jen do webu, přestože existuje řada důkazů, že inzerce a obecně působení na webu má taky svá velká úskalí. Zcela určitě jsou velmi ohroženy deníky, protože na rychlé informaci, na které byly deníky postavené, se ztráta vůči novým médiím projevuje nejvíce. Jistě nějaké přežijí, ale nebude jich moc. Online svět je rychlý, to ano, ale většinou není kvalitní. A z toho vlastně plyne to, že deníky působí do dnes, protože se posunuly. To, co bylo dříve v magazínech, je dnes v denících.
A jak na tom budou tedy podle vás magazíny?
Noviny už nepřinášejí jen informace, ale i odpovědi na otázky proč se tak stalo, a magazíny hledají další souvislosti. Tam vidím jejich budoucnost. Určitě o ně nemám obavy, a to nejenom o Svět motorů, který tři roky po sobě zvyšuje prodaný náklad. Časopisy klesají pomalejším tempem než deníky. Je to dáno více faktory. Opravdu růžovou budoucnost předpovídám monotématickým časopisům, lidé budou mít vždycky nějaké koníčky nebo zájmy a budou ochotni za ně utrácet i větší peníze, pokud dostanou krásně udělaný časopis o něčem, co je zajímá. Tam bych určitě nebyl skeptik.
A co videoobsah?
Každý měsíc řešíme, že máme na webech stále málo kvalitních videí. Jsou to tahače návštěvnosti a tím pádem jsou skvělé pro inzerci. Jde nejenom o opravdová videa, která vznikla na základě toho, že člověk někde byl, ale také virální videa, vymyšlená, upravená. Postupem času se ukazuje, že ta nejkvalitnější videa, která vytvářejí profesionálové, nemusí být ta nejnavštěvovanější. Mnohem účinnější jsou videa z ruky, takže se po všech chce natáčet, což ve své podstatě není možné, protože každý z nás má buňky na něco jiného. Videa jistě budou neustále přibývat v souvislosti s tím, jak jsou lidé líní číst.
Svět motorů je nejčtenější motoristický časopis u nás. Čím si vysvětlujete, že je u čtenářů dlouhá léta tak populární?
Svět motorů v lednu oslaví 70. narozeniny, což je poměrně dlouhá doba. Samozřejmě náklady byly za ta léta různé. Máme silnou základnu čtenářů a v dnešní době prodáváme stejně, jako jsme prodávali v roce 2007, před začátkem všech krizí a masivním nástupem nových médií. Moc rád bych přišel na to, proč. Myslím si, že je to tím, že jsme originální český časopis a lidé nám věří. Snažíme se stále čtenáře informovat, což není úplně zvykem. Takže zatímco jinde se někdo 30 minut sveze po trati novým autem a hned píše velký test, my testem nazýváme až takové dílo, kdy máme auto půjčené na delší dobu, vyzkoušíme ho ve všech možných režimech provozu, jedeme na letiště, kde ho testujeme pomocí nejmodernější techniky a pak teprve můžeme psát hodnocení. A to je to, na co čtenáři slyší.
Prošel časopis pod vaším vedením nějakou zásadní změnou?
Časopis posouváme pořád dopředu, ale snažíme se, aby si toho čtenář nevšiml. Jistě existují časopisy s mnohem modernější grafikou, ale to není žádný problém. My víme, že je čtenář na něco zvyklý. Já sám nesnáším, když přijdu do supermarketu a přestaví mi tam regály. Jsem pak nešťastný a trvá mi to několik měsíců, než se znova srovnám. Nechci tohle dělat čtenářům. Zatím vše funguje, takže nevidím důvod dělat razantní změny. Pokud jsou změny potřeba, musí se dělat postupně, aby je lidé stačili vstřebat, žádné šoky.
Je práce vaším koníčkem?
Zcela určitě je.
Působil jste jako učitel na Akademii žurnalistiky, která spadá právě pod vydavatelství Czech News Center. V čem vidíte největší rozdíl mezi dnešními mladými novináři a vámi, když jste studoval žurnalistiku?
Nerad bych sklouznul k tomu, abych nadával na mladé a stěžoval si. Co spojuje prakticky všechny zájemce o toto povolání, je neznalost českého jazyka, což je věc, která mně poměrně vadí. Jde ruku v ruce s tím, že lidé nečtou. Zcela jistě si myslím, že se zhoršila všeobecná vzdělanost. To zase souvisí s internetem. Nemusím nic vědět, vše si najdu. Studenti jsou dnes sebevědomější a to je dobře. Osobně jsem postrádal více zaujetí, jen u hrstky studentů jsem měl opravdu pocit, že tu práci chtějí dělat. Novinář v sobě musí mít touhu, přinést něco originálního.