Profesionální práce a zábava se spolu nevylučují
Už sedmnáct let dýchá Lucie Spáčilová za firmu Performia, která má v České republice svoje pevné místo na poli budování týmů. Povídaly jsme si spolu o tom, jaké kouzlo stojí za dobrým týmem a jak vybrat toho správného kandidáta. Proč už osm let vydávají svůj vlastní časopis Dobrodružství personalistiky a co jim to přináší. Po letech praxe v HR ví Lucie o lidech více než mnozí z nás. Prozradí nám recept na spokojený život?
Lucko, známe se už dlouho. Vzpomínám si, jak jsi Performii začala budovat, a teď vidím, jak pod tvýma rukama rozkvetla. Když se ohlédneš, které momenty pro tebe byly zásadní?
Kdyby mi někdo před těmi sedmnácti lety řekl, že budu vést firmu o dvaceti lidech a budeme dělat takovou hromadu skvělé práce, bylo by to pro mě k neuvěření. Mezi zásadní momenty patří třeba to, kdy jsem bez sebemenší znalosti angličtiny poprvé sama letěla do Švédska a tam odstartovala spolupráci s Performií. Tehdy jsem cítila, že buď do toho půjdu i přes to šílené nepohodlí a dám si šanci dělat něco, co mě bude naplňovat, nebo si rozumně odůvodním, proč je to moc složité, riskantní, a raději budu v pohodlí své komfortní zóny. Definitivně mi v tom pomohlo pár skvělých lidí, kteří mi věřili.
Dalším momentem byl ten úžasný pocit, kdy jsem získala a kvalifikovala další lidi v týmu, kteří umožnili znásobování efektů, které Performia může dělat. To byl najednou naprosto nový rozměr. A absolutní blaho přichází ve chvíli, kdy jsou lidé kolem mě ještě lepší a posouvají věci dál, než by se mně kdy povedlo.
Jsme zároveň i vašimi klienty a já osobně jsem prošla mnohými vašimi školeními. Nedovedu si představit, že bych vybírala do týmu nového člověka, aniž bych využila vašich osobnostních testů… Přesto, pokud někdo při najímání tyto testy nemá k dispozici, co bys mu poradila, aby vybral toho správného kandidáta?
Osobnostní testy jsou rozhodně velmi nápomocné, ale určitě nejsou samospásné. Klíčovým stále zůstává přístup člověka k práci a jeho zaměření na produktivitu, což se nedá snadno naučit. Je to klíčový rozdíl mezi těmi, kteří vám v týmu budou pomáhat, a těmi, kteří o práci spíše jen mluví anebo ji jen předstírají. Naštěstí je to věc, která se dá analyzovat zaměřením se na minulost kandidáta. Když to hodně zjednoduším, tak analyzováním toho, jak byl kandidát nápomocný v minulých zaměstnáních, můžete predikovat jeho přínos v budoucnosti u vás.
Performia je důkazem toho, že to, co učíte, to i žijete. Když přijdu k vám do firmy, je cítit, že jste dobrý tým. Tak to vnímám já zvenčí. Jak to vidíš ty jako šéf a co za tím „kouzlem“ je?
Je to tak a i já to vnímám a jsem za to moc vděčná. Jsem ráda, že mi to takto potvrzuješ. Není to myslím žádné kouzlo, je to jednoduše o tom, že se mi povedlo dát dohromady tým lidí, kteří jsou opravdu velmi produktivní. Produktivní tým a také společný účel spolu vytváří příjemné pracovní prostředí. No a v neposlední řadě ráda prosazuji heslo, že skvělá profesionální práce a zábava se spolu nevylučují, a tak se často prací bavíme.
Jedním z komunikačních kanálů Performie je i podcast O lidech.
Byli jste naši první zákazníci, kteří se rozhodli v rámci své marketingové strategie tvořit pro svoje klienty vlastní tištěné médium,časopis Dobrodružství personalistiky. Dnes společně vydáváme už 26. číslo. Jak se v průběhu těch osmi let změnil tvůj osobní postoj k tomuto médiu a jak zapadá do vaší marketingové strategie dnes?
Myšlenka časopisu pro naše klienty mi ležela v hlavě už dlouho, ale bylo to prostě velké sousto. Nechtěla jsem to dělat polovičatě. Nevěděla jsem, kde začít. Vnímala jsem, že je to dlouhodobá záležitost, a dnes s odstupem vidím, že bylo velmi důležité najít pro takový projekt odpovídajícího parťáka. To tedy rozhodně Prospectea je.
Náš časopis je i po osmi letech vždy událostí. Všichni se na další číslo těšíme a máme od našich klientů velmi pozitivní zpětnou vazbu. Jsem nadšená z toho, že i po osmi letech máme stále o čem psát a s kým dělat krásné a inspirující rozhovory. Teď jsem si už jistá, že se nikdy nevyčerpáme.
Sama jsi zmiňovala, že vydávání tištěného média se může někomu zdát tak trochu retro. Jakou největší přidanou hodnotu vidíš v tom svůj časopis i tisknout? A jak ho využíváte v rámci své on-line komunikace?
Rozhodně. Když jsme začínali, byl on-line v absolutním rozkvětu, a tak to mohlo vypadat trochu zpátečnické. V komunikaci na naše klienty mi však chybělo něco více fyzického. Navíc jsem měla pocit, že v oblasti tvorby týmu chybí takové médium. Naši klienti jsou časově vytížení, nemají mnoho času na omáčky a e-mailů jim chodí až nad hlavu každý den. Takže jsem si říkala, že by bylo skvělé, aby měli něco od nás, na co se budou doopravdy těšit a užijí si to od začátku až do konce. Snad se nám to daří. Časopis často koluje firmou z ruky do ruky s podtrženými odstavci.
Nejčastěji dál využíváme krásné rozhovory s našimi zákazníky, které jsou k dispozici na naší webové stránce nebo je sdílíme na sociálních sítích. Podobně využíváme i naše odborné články nebo články či rozhovory s našimi kolegy z Performií z různých koutů světa.
Nedávno jsme publikovali případovou studii dalšího našeho klienta, společnosti GUMEX, spol. s r.o., kde jsme prezentovali výsledky, kterých společnost dosáhla díky tvorbě obsahu a jeho publikování. I Performia je známá tím, že měří všechny důležité ukazatele nejen v marketingu a PR. Máte i vy čísla, v návaznosti na Dobrodružství personalistiky, kterými byste se rádi pochlubili?
Měřit účinnost časopisu je asi nejsložitější. Jde o loajalitu stálých zákazníků, ale také o rychlejší start spolupráce s novými zákazníky. To jsou efekty, o kterých víme, že to má, ale měřit to a přesně vyčíslit není snadné. Už s prvními čísly časopisu bylo jasné, že nám to nesmírně pomáhá s tvorbou obsahu, a to trvá dodnes.
Dnes jsme dál v tom, že Dobrodružství personalistiky poskytujeme zdarma našim zákazníkům a pak při speciálních příležitostech na PR a marketingových akcích. Jinak je možné si časopis zakoupit nebo si pořídit jeho předplatné. Není to o tom, že bychom na časopise takto vydělávali. Je to spíše o tom, že má jeho obsah výraznou hodnotu a i široká odborná veřejnost se o něj opravdu zajímá. To už je v rámci PR velmi dobrá pozice.
Dnes jsme víc vtaženi do on-line světa a já mám někdy dojem, že díky sociální izolaci chybí esence obyčejné lidskosti a člověčiny. Ty díky tomu, že se už roky pohybuješ v HR, víš o lidech více než mnozí z nás. Máš recept na to, jak nepropadat skepsi a prožívat spokojený život?
Možná právě proto, že o lidech vím celkem mnoho, vím také, že skepse není potřeba. Lidé jsou velmi zajímaví. Skepse a nespokojenost souvisí spíše se zklamáním a neporozuměním. Proto je můj recept „zájem“ o lidi. Nežli dáte pouze na dojem, vzhled nebo plané řeči, zajímejte se o daného člověka. Zajímejte se také o to, jak funguje lidská mysl, a pozorujte efekty, které kolem sebe jednotlivec nebo skupina vytváří. Toto vám pak pomůže správně věci vyhodnotit a správně se i rozhodovat.
Nic není stoprocentní, ale rozhodně to povede ke spokojenějšímu životu.
Rozhovor vedla: Zdeňka Škochová
Foto: archiv PERFORMIA, spol. s.r.o.