Personální marketing a budování jména zaměstnavatele
Náborové prostředí je aktuálně velmi konkurenční a ve většině odvětví je více nabídek práce než kvalitních uchazečů. Navíc jsou kandidáti při výběru svého budoucího zaměstnavatele aktivní a nic nenechávají náhodě. Dle průzkumu společnosti Glassdoor 86 % uchazečů hledá recenze společností, ve kterých se chtějí ucházet o práci, a 50 % uchazečů by nepracovalo pro společnost se špatnou pověstí, a to ani při zvýšení platu. Není tedy divu, že firmy pochopily, že pro přilákání ideálních kandidátů je vytváření značky atraktivního zaměstnavatele nezbytné.
Co je to značka zaměstnavatele
Cílem budování značky zaměstnavatele je přilákat kvalitní zaměstnance a udržet si je. Může to znít jednoduše, ale nejde jen o dobře napsaný inzerát a atraktivní benefity. Záleží především na vaší pověsti na trhu práce – na tom, co si o vás myslí a říkají bývalí, současní i potenciální zaměstnanci a široká veřejnost. Jde o komplexní přístup, který je součástí strategického řízení firmy a soustředí se na vytváření dlouhodobých vztahů.
Pokud chcete přilákat špičkové talenty, podívejte se na svou značku zaměstnavatele a na to, jak ji můžete zlepšit
Pokud chcete, aby kandidáti vnímali vaši společnost jako skvělé místo pro práci, musí být skutečně skvělým místem pro práci. A silná značka zaměstnavatele začíná zevnitř. Také nestačí jen přikrášlit webovou kariérní stránku a v inzerátu slíbit co nejvíce benefitů, vymalovat úžasnou firemní kulturu. Pracujte na svém PR a rozhodně nepoužívejte lži či polopravdy. Ve světě internetu potenciální zaměstnanec rychle zjistí, že není všechno zlato, co se třpytí.
Ptejte se
Nejlepším způsobem, jak posoudit aktuální stav firemní kultury, je promluvit si přímo se zaměstnanci. Zkuste osobní setkání nebo anonymní dotazníky, abyste zjistili, co se jim na pracovišti a ve firmě líbí a co by chtěli zlepšit:
- Jsou spokojeni se zaměstnáním ve vaší společnosti?
- Jaký je jejich vztah k vedení?
- Mají jasnou představu o svém kariérním postupu?
- Co se jim na práci nejvíce líbí?
- Co by chtěli zlepšit?
- Jsou spokojeni se svým týmem?
- Jak hodnotí své pracovní prostředí?
- Jaká je celková atmosféra na pracovišti?
- Odpovídá platové ohodnocení práci, kterou vykonávají?
Následně posilte, co je funkční, a zapracujte na nedostatcích, které se v dotaznících opakují. Je dobré se ptát produktivních lidí, kteří odvádí dobrou práci. Přesně takové chcete mít v týmu. Věční „reptalové“ dost často vidí chyby i tam, kde nejsou, a místo hledání řešení hledají problémy.
Definujte si ideálního kandidáta
Aby bylo budování značky zaměstnavatele efektivní, je důležité definovat a pochopit osobnost ideálního kandidáta. Na základě charakteristik současných zaměstnanců si odpovězte na následující otázky:
Co je pro ně v jejich kariéře důležité? Je to plat, flexibilita práce, firemní kultura, pracovní prostředí, účel firmy nebo něco jiného?
Kde hledají volná pracovní místa?
Jaké informace o zaměstnavateli jsou pro ně důležité?
Hledají aktivně práci, nebo čekají, až je budete kontaktovat?
Odpovědi vám pomohou personalizovat náborový obsah pro ideální kandidáty. Pokud si váš ideální kandidát například cení úzké spolupráce s kolegy, můžete natočit video nebo vytvořit příspěvek na blogu, který přiblíží právě tuto hodnotu.
Připravte si strategie obsahu
V předchozím bodě jste se ujistili, že obsah, který vytvoříte, bude rezonovat s vašimi ideálními kandidáty. Aby byl co nejzapamatovatelnější, použijte vyprávění příběhů. Zaujměte je na emocionální úrovni. Bude to osobní prvek, který vás odliší od podobných společností hledajících stejné kandidáty jako vy.
Pište o cestě vaší firmy i jednotlivých zaměstnanců. Díky tomu vás budou všichni vnímat jako skutečné lidské bytosti, nejen jako spoustu prázdných slov bez tváře. Nebojte se zdůraznit hodnoty společnosti a váš účel. Zaměstnanec chce pracovat pro firmu, se kterou souzní a která odráží jeho vlastní hodnoty.
Stávající zaměstnanci jsou vaši ambasadoři
Spokojení zaměstnanci a jejich příběhy budou vlajkovou lodí vaší značky. Zvýšíte důvěru ve značku a větší atraktivitu pro uchazeče o zaměstnání. Iniciativa zaměstnanců je při budování značky nejúčinnější. Pro obsah tohoto typu můžete použít např:
„Jeden den naší Anny, hvězdy zákaznické podpory“, který zobrazuje příběh o práci konkrétního zaměstnance, jeho pracovním prostředí a zvládání každodenních úkolů.
Příběhy typu „Proč jsem se ucházel o práci“ včetně důvodů, proč se rozhodli ve firmě zůstat.
Důvody, proč mají zaměstnanci práci nebo firmu rádi a čeho si na ní cení.
Ve své strategii nezapomeňte na formáty obsahu
Způsobů, jak a kudy komunikovat svůj obsah, je nespočet. Články na blogu, PR články v oborových médiích, příspěvky na sociálních sítích, newslettery, videa, brožury, časopisy, podcasty, HR konference, veletrhy…Vyberte takové, na které se cítíte, zvládnete je a kde můžete zastihnout kandidáty.
Trpělivost přináší ovoce
Připravte se na to, že úspěch při budování značky zaměstnavatele závisí na vaší trpělivosti. Jde o trvalý a dlouhodobý proces, který si žádá čas a peníze. Začněte co nejdříve s jednoduchou, ale ověřenou strategií a obsahem, který nastartuje vaši dráhu vysněného zaměstnavatele. Postupně můžete přidávat obsah i formáty.
Vaše výstupy a vaše snaha se v čase sčítají. Připisujete si v konkurenčním prostředí plusové body a možná, že právě ony budou rozhodovat o vašem úspěchu. Zda jste úspěšní, poznáte i podle toho, že silná značka zaměstnavatele může dle průzkumu společnosti Glassdoor snížit náklady na nábor až o polovinu.
Největší vítězství ale je mít správné lidi na své palubě. Je to základní předpoklad pro cestu ke hvězdám.
Chcete pomoct nastartovat tvorbu vašeho kariérního obsahu? Jsme tu pro vás.
Přečtěte si zamyšlení, jak dobrý obsah mění smýšlení lidí o vaší značce.
Zdroje: mytimi, pipeline, zoominfo
Foto: Freepick