Digitál versus tisk a monetizace obsahu
Smrt tištěného papíru prorokovali už v roce 1894 Octave Uzanne a Albert Robida, když dali tisknout (ironie osudu!) ilustrovaný příběh Konec knih. Dnes jsme v 21. století a tvorba nedigitálního obsahu se může zdát o to víc bláznivá. Stejně bláznivá, jako zavírání očí před tiskem, by byla ale i ignorace digitálu. I v přírodě organismy prospívají díky vzájemné symbióze, a tak je tomu i v marketingu při tvorbě obsahu. Díky ní přicházejí výsledky.
Proč váš tištěný časopis potřebuje digitální verzi
- Internet máme neustále v kapse: kdykoli máme čas, můžeme získat nejnovější vydání jakéhokoli digitálního časopisu.
- Obrovskou výhodou digitálních vydání publikací je možnost využívat videa a odkazy k rozšíření obsahu.
- Díky online datům můžete zjistit, které články jsou nejzajímavější, na které odkazy se kliká.
- Můžete také testovat různé titulky, abyste zjistili, co funguje lépe a které z nich vaše zákazníky zaujmou. Titulek s vyšší účinností následně použijete v tištěných materiálech.
- Nemusíte kódovat celý časopis nebo nahrávat PDF na web. Funkční je publikovat odborné články na blogu vašeho webu a SEO bude jásat.
Proč váš digitální obsah potřebuje tištěný časopis
- Nejdůležitějším z mnoha důvodů potvrzených průzkumy, proč potřebujete fyzický tištěný časopis, je ten, že lidé ho stále preferují. Málokoho to asi překvapí, zejména s ohledem na to, že covidové roky přinesly mnoha lidem digitální únavu.
- Mnoho studií prokázalo, že lidé si daleko lépe pamatují slova, která četli na papíře než ta, která četli v digitálu. Tři hlavní důvody jsou následující: papír umožňuje intuitivnější orientaci v obsahu, usnadňuje lepší mentální mapování informací a odčerpává méně kognitivních (poznávacích) zdrojů, takže se lépe uchovává.
- U fyzického předmětu, jako je časopis, je mnohem snazší vytvořit si spojení. Když máte pocit, že něco vlastníte, přikládáte „vlastněnému“ obsahu větší hodnotu a máte k němu větší vztah.
- Tisku se stále věří mnohem více než digitálu. Vzhledem k otázkám ohledně důvěryhodnosti online obsahu se lidé vracejí k médiu, kterému vždy důvěřovali: k tisku.
- Tištěné časopisy jsou intuitivnější. Jakmile je uvidíte, okamžitě víte, jak k nim přistupovat. U tištěných časopisů není problém, na který odkaz kliknout nebo jak se dostat ke kterému článku, jako tomu může být u digitální verze.
Jak spolupracují digitální vydání a tištěná verze vašeho časopisu
- Poskytnutí online varianty otevře cestu k přilákání více lidí a povede k tomu, že vaši publikaci najdou noví čtenáři.
- Můžete se také rozhodnout ponechat některé články výhradně pro tištěnou verzi a v digitálním vydání si je pouze prohlédnout, abyste lidi nalákali ke koupi nebo přihlášení se k odběru fyzického vydání.
- U tištěné verze můžete postupovat opačně, což přivede více návštěvníků na vaši digitální verzi, aby si prohlédli videoobsah, nové články anebo si přečetli rozhovor či článek v plném rozsahu, který se do printu nevešel.
- Lidé milují nostalgii starých výtisků časopisů, ale nemají k nim snadný přístup. S digitálním vydáním můžete nahrát předchozí čísla a vaši čtenáři vám budou vděční.
Dva tipy na závěr
Jak monetizovat* obsah
V případě firemních publikací se v drtivé většině produkuje obsah, který je zdarma. Lidé si ale pomalu zvykají na to, že za vysoce kvalitní obsah se platí. Pokud najdete správnou rovnováhu, můžete si zpoplatněním obsahu přitáhnout další čtenáře a sledující.
- Svůj tištěný časopis distribuujete svým klientům, potenciálním klientům, zaměstnancům apod. Jsou ale další lidé a firmy, na které nemáte přímý dosah a kteří hledají ve svém oboru kvalitní informace v podobě odborného časopisu a rádi si za něj zaplatí. V takovém případě je zcela na místě jim to umožnit.
Příkladem je časopis Dobrodružství personalistiky. Klientům ho Performia zasílá zdarma. Zároveň si ale časopis může kdokoliv předplatit na celý rok, anebo zakoupit jednotlivá vydání. Myšlenka prodeje vznikla na základě poptávky a dotazů „Jak si mohu váš časopis koupit?“ Proč toho tedy nevyužít a nešířit tak svoje know-how?
- Další cesta, jak obsah monetizovat, je forma klubových příspěvků. Pokud vydáváte odborný časopis pro svoje členy, můžete náklady nebo jejich část rozpustit do členského příspěvku. Získáte tak energii na vytvoření tištěného či kombinovaného média se všemi výhodami, které přináší.
Obsahový marketing je stále efektivní způsob, jak si vytvářet a udržovat komunitu potenciálních zákazníků. To je samo o sobě velmi cenné. Další vytěžování obsahu v podobě financí je jen třešnička na dortu, která má ve finále minoritní význam. Budování komunity, brandu, skvělého PR a pozice důvěryhodného partnera je možná špatně měřitelná veličina, ale pro dlouhodobé přežití firmy zcela nezbytná.
(*Monetizace obsahu je proces produkce a distribuce obsahu za účelem zisku.)
Jak funguje symbióza tištěného a digitálního obsahu v praxi? Přečtěte si případovou studii Jak společnost GUMEX meziročně zvýšila organickou návštěvnost svého webu o 280 %
Zdroje: walsworth, frabsmagazines