Co je společným jmenovatelem pro
GDPR, digitální a tištěná média?
Svět se řítí kupředu čím dál rychleji. Máte také ten pocit? Tolik se toho kolem nás děje, máme spoustu možností a snad máme z toho všeho někdy strach, abychom něco nepropásli. Aby nám neujel vlak a my zachytili všechny podstatné změny a novinky.
Pokud jste markeťáci a máte za úkol připravit mix se správnými ingrediencemi a kořením, může to být pořádný oříšek. Jen se podívejte okolo sebe, kolik je toho v nabídce – regály jsou plné a s pohledem na každou příměs získáváme pocit, že bez ní to nepůjde. A do toho všeho ještě nástup pravidel GDPR. Ve chvíli, kdy jsem absolvovala svoje první školení a slyšela, že žijeme v době, kdy by si zákazník měl najít svého dodavatele sám, nebyla jsem si jistá, zda je to legrace, nebo spíše výzva pro všechny markeťáky.
Jasně, že jsem hned uvažovala nad naším byznysem. Jak dál? Co naše databáze kontaktů, co náš vlastní marketing a PR aktivity a co naše produkty a služby – tvorba časopisů a psaní obsahu? Všechno, co probíhalo od konce loňského roku a vrcholilo letos květnu, je samostatný příběh a i vy jste si jej prožili. Každý z nás po svém a tipuji, že jsme si to všichni pořádně užili a stále užíváme. Naše hlavní práce je tvorba firemního obsahu – firemních časopisů a psaní textů. Dovedete si představit, kolik osobních údajů je v takových časopisech? Ano, opravdu hodně.
Off-line nebo on-line. Co je víc?
Zdroj: Magnetic
Firemní časopis je jen jedna z příměsí mixu, a tak stojíme před rozhodnutím, zda je tato příměs důležitá: Pro koho? Kdy? A stojí to vůbec za to? Potřebujeme souhlasy se zpracováním osobních údajů od všech, které v časopise prezentujeme, a to je jen střípek toho, co vše obnáší příprava takového časopisu. A pozor – žijeme v rychlé době! Takže musíme zaměřovat svou pozornost na další koření – on-line aktivity, kde musíme být rozhodně vidět.
I když jsme v kuchyni marketingu a PR, obé můžeme považovat za předskokany prodeje. A jak se chovají naši zákazníci? I když právě nenakupují v e-shopech, pohybují se na internetu a je jich čím dál tím více. V Česku se jich vloni pravidelně připojovalo k síti denně nebo téměř denně 77 %. Kvůli svým soukromým potřebám na něm tráví nejčastěji jednu až pět hodin týdně. 38 % mladých uživatelů do 24 let pak dokonce více než 20 hodin týdně (zdroj: ČSÚ). Tak to nám jako tvůrcům off-line médií moc nehraje do karet, nebo ano?
I Facebook má svůj tištěný časopis
Zdroj: Twitter – Juan Senor
I když některé tištěné časopisy zanikají, neustále se rodí nové tituly, které chtějí uspět. Stále totiž platí, že lidé více věří tištěným médiím (70 %) než informacím na sociálních sítích (30 %). Světe div se – i sociální síť Facebook začala v červnu distribuovat vlastní tištěný časopis s názvem Grow by Facebook a s podtitulem „čtvrtletník pro magnáty“. Dostat jste se k němu mohli zdarma ve VIP saloncích na letištích a nádražích ve Velké Británii. Cílovou skupinou jsou tedy hlavně vlivní manažeři a inovátoři. A jaký je hlavní důvod mít vlastní tištěný časopis? Zcela pochopitelně jde i v případě Facebooku – zvláště po jeho nedávných skandálech – o zvýšení důvěryhodnosti. Když se přesuneme opět do Česka, tištěná média jsou i u nás stále v kurzu. Dle výzkumu společnosti MEDIA PROJEKT četlo periodická tištěná média v druhém pololetí roku 2017 89 % populace ČR.
Komunita = důvěra
Tvorba hodnotného obsahu, který je užitečný a použitelný, buduje komunitu. Komunita znamená skupinu lidí, kteří jsou na stejné lodi, mají s námi vztah a důvěřují nám. Cesta, jakou si pro to vybereme, je na nás. V jednom z článků, které se týkaly GDPR, zaznělo, že je to návrat ke slušnému chování. Mohu si to vysvětlit i tak, že budu komunikovat pouze s těmi kontakty, které se mnou komunikovat chtějí. Budu zveřejňovat fotografie a jména jen těch osob, které s tím souhlasí. Nebudu zneužívat ničí identitu ve svůj prospěch a to samé očekávám i od svého okolí.
A když se vrátím úplně na začátek, tak díky mému užitečnému obsahu, ať už v on-line (na blogu, sociálních sítích), nebo off-line médiích (ve firemních časopisech, brožurách), si mě moji zákazníci mohou najít sami. Takže to není úplné science fiction. Pokud si získám jejich důvěru, tak si nakonec koupí moji službu nebo produkt, a to třeba i bez drahé reklamy.
(Jaký je vztah mezi investicí do reklamy a do tvorby obsahu a jak propojit on-line a off-line média, o tom jsme psali zase jindy a jinde – mrkněte na náš e-book.)