Společenská odpovědnost
nám není fuk
Ve chvíli, kdy píši tento článek, sedím v obchodním domě IKEA a na zdi visí plakát:
„Nabízíme vám chutné plody moře, které splňují požadavky trvalé udržitelnosti.
Veškeré ulovené volně žijící ryby a krevety, které prodáváme a podáváme v IKEA, nám dodávají dodavatelé, kteří získali certifikát MSC (Marine Stewardship Council). Až si budete pochutnávat na mořských plodech z IKEA, může vás tedy zároveň hřát vědomí, že podporujete trvale udržitelný rybolov, díky němuž si budou moci plody moře vychutnat i budoucí generace.“
Lidé a planeta (zdroj: IKEA)
Vyjádření je jasné a myslím, že bychom se mohli od této společnosti učit v tom, jak pracovat se společenskou odpovědností, neboli s CSR aktivitami (Corporate Social Responsibility). Přesné vysvětlení a rozdělení těchto aktivit najdete na Wikipedii. Ale jednoduše řečeno – jsou to postoje a zásady firmy vůči společnosti v ekonomické, sociální a environmentální (přístupy v oblasti koexistence mezi lidskou společností a přírodou) oblasti. Například: dobré vztahy se zákazníky, akcionáři, obchodními partnery, dodržování lidských práv či ochrana přírodních zdrojů.
Pokud se podíváme na to, co je to PR (Public Relations), už z vlastního názvu vyplývá, že jde o vztahy s veřejností. Když půjdeme ještě dál, jsou to veškeré aktivity firmy, které pomáhají vytvářet dobré jméno firmy. Zvládají cílovou skupinu v tom, aby je vnímala jako správného parťáka. Co je dalším cílem PR? Zvládat lidské emoce a reakce, které aktivity firmy vyvolají. Jinými slovy, veškerá vaše komunikace ven z firmy podněcuje nějaké emoce a na jejich základě potom lidé i reagují.
Můžete lidi naštvat, můžete je rozveselit, můžete v nich vzbudit smutek, anebo naopak nadšení a radost. Aktivity společenské odpovědnosti mají jasný smysl a účel, proč s nimi firma pracuje a chytře je i komunikuje své cílové skupině. A jsme u další nezbytné podmínky dobrého PR. Nejde pouze o to, realizovat PR aktivity, ale dalším bezpodmínečným krokem je tyto aktivity dostat do světa. Zvolit vhodný komunikační kanál.
Vykřičte to do světa
Podívejme se tedy na to, kde společnost IKEA komunikuje svoje CSR aktivity. Už jsem zmiňovala plakát přímo v obchodním domě – skvělý zásah! Zde svoje zákazníky bezpochyby osloví. Na svém Facebookovém profilu – k dnešnímu dni mají více než 25 miliónů lidí, kteří dali stránce LIKE. Facebook je další způsob komunikace, kterým ke své cílové skupině rychle dostanete informace, soutěže, výzvy a také svoje postoje a vymezení vůči společnosti.
Poslední kanál, který zmíním, jsou webové stránky. V patičce najdeme odkaz Lidé a planeta a zde se můžeme ve 4 kategoriích dočíst o CSR aktivitách společnosti IKEA. A i kdybychom se nedostali až do patičky na home page, tak hned v záhlaví na nás svítí nápis: „IKEA si klade za cíl snížit plýtvání potravinami o 50 %“. Po prokliku se ocitneme v záložce O IKEA Group a IKEA Foundation.
Komunikačních kanálů má samozřejmě IKEA mnohem více, ale toto jsou tři, na které jsem bez jakéhokoliv pátrání narazila. Mohu se považovat za typického zákazníka a veškerá tato komunikace ve mně vzbuzuje emoce a určuje vztah ke společnosti. Není účelem mého článku propagovat právě tuto firmu. Jistě jsou tací, kteří nejsou fanoušci konceptu IKEA. Účelem je inspirovat se u těch, kde je prokazatelné, že jsou úspěšní a mají výsledky.
IKEA je společnost, která má kořeny v zahraničí, a možná právě proto si uvědomují sílu CSR aktivit. Bohužel v naší české kotlině tento fenomén není ještě tolik rozšířený. Jsem si ale jistá, že náš čas teprve přijde. A i když nejste velcí jako IKEA a máte jiné možnosti, kdo chce, ten najde. Každý z nás má vztah k jiné formě podpory a je důležité ji najít. Protože nezbytnou podmínkou pro to, aby tyto aktivity byly účinné, je vaše osobní přesvědčení pro jejich podporu. Jednoduše, musíte mít k dané aktivitě, kterou chcete podpořit, vztah. Tento vztah nakonec ovlivní i vztahy vašich zákazníků k vám.
Podívejte se, kam a proč táhne srdce nás. Držíme palce, ať najdete i vy ten správný směr, ze kterého budete mít radost a který přinese užitek tam, kde je to potřeba.