Jak získat Zlatý středník?
Minulý týden proběhla minikonference ke Zlatému středníku – nejstarší české profesní soutěže hodnotící firemní interní a externí média. Jaká je historie soutěže, co vám účast v ní může přinést a jaké byly naše postřehy z této akce?
Historie a současnost
S předsedou výkonného výboru PR Klubu, který pořádá Zlatý středník, Petrem Langerem jsme nahlédli do historie této soutěže a jejího vývoje až do současnosti. Historicky se soutěžilo pouze v 6 kategoriích a jednalo se o klání pouze interních médií. Dnes je kategorií již 17 a v loňském roce se přihlásilo do soutěže celkem 159 médií. Každoročně se obměňuje cca 40 % porotců a dbá se na to, aby nedošlo ke střetu zájmů.
Co vám účast v této soutěži přinese?
Každé přihlášené médium získá zpětnou vazbu od odborné poroty – tzv. hodnoticí list. Porotců je aktuálně 45; jsou rozděleni do 7 porot a každá porota hodnotí 15–20 médií. Zajímalo nás, zda se skutečně pracuje s každým médiem zvlášť a zda se jim od porotců dostane náležité pozornosti. Sami hodnotící nás však podrobně seznámili s celým průběhem hodnocení, a tak jsme se ujistili, že tomu skutečně tak je a hodnoticí list je vytvořen na základě posouzení odborníků. Dalším přínosem účasti je to, že můžete vyhrát nebo získat další ocenění a porovnáte své médium s konkurencí. Z PR Klubu odchází na odborná média cca 40–50 výstupů, tzn. je to vaše další PR aktivita a zdroj vaší publicity.
Co obsahuje hodnoticí list?
Jména předsedy a členů poroty, kteří hodnotili vaše médium. Dále číselné hodnocení následujících kategorií – celkové úrovně média, obsahové a jazykové stránky, grafické podoby a zasažení cílové skupiny. Následuje slovní hodnocení, kde zazní, co porota oceňuje, a naopak, co jsou slabší stránky. Pozitiva a negativa daného média jsou následně ještě přehledně shrnuta. V závěru hodnoticího listu jsou uvedena doporučení, která vám pomohou při tvorbě dalších čísel. Přesnou metodiku hodnocení najdete na webu Zlatého středníku.
Přihlášená média očima porotce Zlatého středníku
Porotkyně 15. ročníku Zlatého středníku se s námi podělila o to, jak to vidí porotce a jak můžete ještě více zaujmout. Vybíráme alespoň některé tipy. Médium by mělo projevit zájem o čtenáře, mělo by mít zajímavé titulky a rozhodně by mělo být bez češtinářských chyb. Ještě stále není pravidlem, že jsou použity kvalitní fotografie. Pokud jsou originální a je jich méně z fotobank, o to lépe. Za nás bychom fotobanky zcela nezatracovali, i zde se najdou pěkné „kousky“. Celkově by mělo médium pracovat s kvalitním obsahem a být originální s výjimečnou grafikou. Tip od porotkyně: v přihlášce máte možnost vyjádřit se např. k tomu, proč jste se rozhodli pro daný formát, obsah a grafiku. Jaká je historie média, jak vznikalo, kdo je vaše cílová skupina. Cokoliv, co pomůže porotcům vás lépe pochopit a porozumět vašemu záměru, pro vás může znamenat, že získají ten správný pohled na věc a o to přesnější bude i jejich hodnocení. Nebojte se ani vyjádřit do přihlášky to, co se chcete od porotců dozvědět a na co se mají v hodnocení více zaměřit.
Případové studie těch nejlepších
Zajímavé byly i pohledy a postřehy těch, kteří ocenění již získali. Jak vznikal časopis „Události na VUT v Brně“ Vysokého učení technického a jak se připravuje médium na akademické půdě? Nebo jak se tvoří vizuální podoba médií Lékařů bez hranic? Moc se nám líbil i luxusní magazín Boutiq advokátní kanceláře Polverini Strnad a jeho příběh. Časopis je rozdělený do tří částí – první je úvod, kde se představují majitelé a filozofie firmy. Další část se věnuje produktům a službám, které jsou propojené s jednotlivými členy týmu. Poslední část je spíše lifestylová. Zaměstnanci doporučují, kam zajít na dobré jídlo, drink nebo za kulturou v Dlouhé ulici, kde sídlí jejich kancelář. Časopis má skvělou grafiku a dokázal transformovat těžký právní jazyk do čtivé podoby. Podívejte se.
Pokud máte chuť porovnat svoje médium s konkurencí a získat hodnocení odborné poroty, jděte do toho. Držíme vám palce!