Firma ke svému časopisu musí dorůst
„Firma musí ke svému časopisu dorůst, nemá smysl dělat ho na sílu.“ Tak zní titulek článku publikovaného podnikatelským serverem podnikatel.cz. Redaktorka portálu položila otázky předním odborníkům z oblasti produkce firemních médií. A jak na otázky odpovídala naše výkonná ředitelka Zdeňka Škochová? Plné znění odpovědí vám přinášíme v našem článku a těšíme se, že budou inspirovat i vás.
Proč by společnosti měly mít svůj firemní časopis? Jaké hlavní výhody to přináší?
Firemní časopis je pro firmu za odměnu. Když se podíváte, jaké firmy vydávají svůj časopis, tak jsou to společnosti od určité velikosti i doby působení na trhu. Právě tento týden jsme vydali pro jednoho z našich klientů již 22. číslo časopisu k 25. výročí založení firmy. Už při prolistování a přečtení pár řádků na vás dýchne atmosféra té firmy, je to energie a emoce vyjádřená hmatatelně na papíře. Můžete si časopis jen prohlédnout a odložit, kdykoli se k němu vrátit. Určitě jej vezmete jako zaměstnanec domů, kde si ho všimnou a prohlédnou i ostatní členové rodiny. Časopis na stolech vašich zákazníků je vaše fyzická přítomnost právě tam, kde potřebujete být.
Firemní časopis jednoznačně buduje vztahy jak uvnitř, tak i vně firmy, vytváří její jméno, a je to tedy skvělý nástroj při budování interního i externího PR.
A proč za odměnu? Protože si ho prostě nemůže dovolit každý a firma ke svému časopisu musí dorůst.
Má firemní časopis smysl pro všechny společnosti? Co vše by si měly promyslet, než na něm začnou pracovat?
Komunikovat se svými zákazníky a zaměstnanci prostřednictvím firemního časopisu může společnost jakéhokoli zaměření a oboru podnikání. Smysl má tehdy, pokud si ujasníte, čeho potřebujete dosáhnout u dané cílové skupiny a že právě tento nástroj je ten správný, abyste ji zasáhli. Než se ale do svého časopisu pustíte, měli byste mít jasno ve všem níže uvedeném:
• Komu je určen.
• Čeho chcete tímto médiem dosáhnout – jeho účel.
• Kdo se bude starat o realizaci (externí firma nebo budete řešit in-house).
• Jak často a v jakém rozsahu chcete časopis vydávat.
• Hrubý nástřel struktury či rubrik několika čísel.
• Plán financí na realizaci – příprava, tisk, distribuce.
• Jak budete měřit efektivitu.
Nejsmutnější je, pokud se vyburcujete, zrealizujete jedno až dvě vydání, která jsou nejnáročnější – vše se ladí, nastavují se procesy – a následně zjistíte, že jste vystříleli všechny svoje náboje, a nevíte, co říci, nemáte finance, personál, dodavatele. Všechna energie vložená do prvních čísel potom přijde nazmar. Proto je důležité si odpovědět na základní otázky a udělat pořádnou přípravu před samotným startem. A co potom? Časopis vydávat dlouhodobě, protože teprve potom může splnit vaše cíle.
Co je vhodné do firemního časopisu psát? A podle čeho tato témata volit?
Na prvním místě je čtenář. Jednoduše řečeno, pište to, co jeho zajímá a zároveň co plní účel, který jste si nastavili. Pochlubte se svými úspěchy, ale nezapomeňte zmínit, co z toho bude mít váš klient či zaměstnanec. Zapojte čtenáře do soutěže o ceny na téma z vašeho oboru, inspirujte je. Zpestřete strukturu zajímavým rozhovorem, krátkými střípky ze života firmy, novinkami z oboru, pohledem zvenčí. Můžete zvolit pro každé vydání nosné téma, které drží celý časopis pohromadě. Představte jednotlivé členy týmu, ať i paní ve skladu může cítit důležitost svého postu a obchodník si může vážit její dobré práce, bez které by objednávka nedoputovala k jeho klientovi.
A hlavně – pište jazykem vašeho čtenáře. Je časopis určený pro chlapy z dílny? Pak nevolte slovník pro právníky, ale pište pro chlapy z dílny.
Dobrý obsah by měl být podtržený skvělou grafikou, protože i sebelepší text bez přitažlivého grafického zpracování má malou šanci urvat pozornost čtenáře.
Jestli se trefujete do gusta čtenářů, si ověřte – jednoduše se jich zeptejte. Co by ocenili, aby v časopise bylo, co jim chybí, jaká rubrika je jejich nejoblíbenější, která je naopak vůbec nezajímá. Dle výsledků obsah korigujte. Časopis je živý organismus a měl by mít svůj vývoj a reflektovat čtenáře v každém období svého vydávání.
Je něco, na co je třeba si dát pozor? Co do časopisu nepatří?
Nedávejte do časopisu „rychlé“ informace, které jsou již zítra passé. Na ty slouží jiná média – intranet, e-mail, firemní Facebook. Nepoužívejte obsah, který nemáte autorizovaný a nemáte souhlas se zveřejněním. Nezapomeňte na jazykové korektury a chyby v jakékoli podobě (ať již jazykové, tiskové, špatná kvalita fotografií), ty do vašeho časopisu rozhodně nepatří.
Máte závěrem nějaký tip nebo doporučení?
Pokud je to možné, vydávejte svůj časopis v tištěné podobě. Tištěná forma se čte prokazatelně víc než časopisy v elektronickém formátu.
Buďte originální, ale ne za každou cenu. Jak zmínila jedna z našich redaktorek: „Originalita za každou cenu je často velmi trapná. Méně bývá více. Nemusíte čtenáři vnutit úplně všechny veletrhy, jichž jste se zúčastnili, ani fascinující zprávy o tom, že náměstkův vlkodav už aportuje.“ Ani se nemusíte stydět za to, pokud si necháte se svým časopisem pomoci od profesionálů, pro které je vydávání časopisů denním chlebem. Věnujte se tomu, v čem jste nejlepší vy – vyplatí se vám to.