Desatero pravidel k psaní textů
Ať už spolupracujete s agenturou nebo píšete sami, je dobré se zaměřit na pár bodů, které vám pomohou vybrousit váš text a neunudí čtenáře k smrti.
- Nepište o sobě, ale o čtenářích – respektive co ten, či onen úspěch firmy přinese vašemu klientovi, co z toho bude mít on. Na prvním místě je čtenář – klient.
- Pište jazykem srozumitelným pro vaše čtenáře. Příliš mnoho odborných termínů, kterým čtenář neporozumí, ho od čtení odradí. „Odlehčený jazyk“ vyváží kvalitu vašich slov a služeb. Čtenář bude potěšen vaším zájmem a orientací na něj jako na vnímavého člověka.
- Přenechejte odborné podklady k textům profesionálům – redaktorům a editorům, kteří převedou váš text do čtivé a srozumitelné podoby. Čtenáři to ocení.
- Nezapomeňte na jazykové korektury. Bezchybně užitá forma českého jazyka by měla být při psaní neodmyslitelnou samozřejmostí.
- Tištěná forma textu se čte prokazatelně víc než v elektronickém formátu. Pokud je to tedy víc žádané, tiskněte.
- Zeptejte se čtenářů, co by ocenili a přivítali. Těmito dotazy se mohou vaše firemní vize posunout o stupínek výš a nečekaně přispět k rozvoji vašeho know-how a můžete také získat velmi podnětnou zpětnou vazbu.
- Vyzvěte čtenáře, aby se zapojili do diskuze, či k účasti v soutěži o ceny týkající se témat z vašeho oboru apod.
- Zaujměte je upoutávkou na příští vydání se zajímavým nebo aktuálním tématem.
- Pište texty skutečně pro vaše čtenáře. Cílené oslovení vytvoří silné emoce mezi vámi a klienty a podpoří váš vzájemný vztah a komunikaci. Málokdo si sílu oslovení uvědomuje, ale v dnešní době je důvěra to nejdůležitější, a ono oslovení vaše čtenáře přitáhne a zasáhne. Šetřete prázdnými slovy a frázemi a tvořte. Pokud vám to nepůjde, nezoufejte. Ne každý se narodil „pisatelem“, ale my vám pomůžeme.
- Inspirujte čtenáře a podpořte je v jejich snech. Rádi vás znovu vyhledají.