Prospectea

  • Služby
    • Firemní časopisy
      • o službách
      • o technice
      • o businessu
      • o produktech
      • cizojazyčné
    • Firemní profily
      • Prezentace firmy
    • Jednotný vizuální styl
    • Markeťák za polovinu
    • Tvorba obsahu
      • Obsahová strategie
      • Kariérní obsah
    • Jak na e-book
      • E-book – realizace
    • Brožury
    • Katalogy
    • Případová studie
  • E-BOOKY
    • E-BOOK 58 ČEŠTINÁŘSKÝCH CHYTÁKŮ
    • E-BOOK JAK URVAT POZORNOST NA INTERNETU
    • E-BOOK 28 tipů pro tvorbu jednotného vizuálního stylu
  • Blog
  • Reference
    • Firemní časopisy
    • Tvorba obsahu
  • O nás
    • Kariéra
    • Publikujeme
    • Podporujeme
  • Kontakt

6 kroků, které vás dovedou k získání skvělých referencí

 

Víte, že i díky referencím více prodáváte a jste magnetem pro ty správné uchazeče o práci ve vaší firmě? Jak si požádat o referenci, jaká jsou úskalí, jak si s nimi poradit a jak vypadá hodnotná reference. Na tyto otázky jsme odpovídali redaktorce ze serveru Podnikatel.cz.

 

Jak si může podnikatel požádat o reference? Jak by měl postupovat? Je dobré klienta nějak „vést“, nebo mu nechat v textu volnou ruku?

Mít dobré reference je dnes již téměř samozřejmostí. Zvykli jsme si, že než vyrazíme na schůzku, k lékaři, do kina či na dovolenou, najdeme si reference k dané firmě, osobě, destinaci apod. Proto na to musíme myslet i z druhé strany, tzn. jako podnikatel, a pracovat na tom, aby měli naši potenciální klienti, dodavatelé či zaměstnanci při vyhledání naší firmy k dispozici dostatečné množství dobrých referencí.

Pokud si stojíme za svými výrobky či službami a máme spokojené zákazníky, neměli bychom se ostýchat a referenci si vyžádat. Jak na to? Postupujte cestou, kterou máte osvědčenou a která funguje. Pokud jste ještě nezačali, zde je návod, jak na to.

  1. Napište seznam zákazníků, které chcete oslovit.
  2. Oslovte je – zavolejte jim, sejděte se s nimi, napište jim a vysvětlete, co po nich požadujete. E-mail bych nechala jako poslední variantu, zvolte spíše schůzku či telefonát, je to osobnější a také funkčnější.
  3. Pokud se dohodnete na tom, že zákazník svou referenci pošle, nic nenechávejte náhodě a nabídněte mu, že pošlete otázky či body, které mu pomohou v sepsání. Tím si pojistíte, že to nebude obecná pochvala bez konkrétních dat a zazní zde to, co by rozhodně zaznít mělo.
  4. Zajistěte si souhlas se zveřejněním reference a nejlépe i fotografii klienta.
  5. Referenci pošlete na odbornou jazykovou korekturu.
  6. Referenci zveřejněte.

 

Existuje v této oblasti i něco, čeho se vyvarovat? Nějaká úskalí?

 Největším úskalím, se kterým se setkáváme, je získat čas klienta, který potřebuje k sepsání reference a následné autorizaci. Ve větších firmách, kde existují interní pravidla firemní komunikace, se většinou sepsání reference neobejde bez schválení na vícero úrovních a čas se prodlužuje. První výše zmíněný příklad můžete částečně vyřešit tím, že klientovi nabídnete zaslání otázek, nebo mu je položíte osobně či telefonicky, a referenci sepíšete sami. Na klientovi je následně pouze autorizace. Navíc se tato služba dá i outsourcovat a firma může získávat reference systematicky v průběhu celého roku.

 

Jak by měla vypadat správná (a pro ostatní důvěryhodná) reference?

Jak už jsem psala výše, reference by měla být co nejkonkrétnější a obsahovat i jméno, příjmení a název firmy. Můžete pracovat s níže uvedenou osnovou:

  1. Pojmenujte problém.
  2. Uveďte skutečná čísla.
  3. Řekněte, jak jste daný problém vyřešili.
  4. Jaký byl efekt vašeho řešení?

Porovnejte sami, jak zní následující dvě formulace: Firma Kokoška je náš dlouhodobý dodavatel a se spoluprací jsme velice spokojeni. Jejich služby můžeme doporučit.

Nebo: S firmou Kokoška spolupracujeme už 10 let. Před tím jsme řešili získávání referencí náhodně a nezískali jsme jich více než 15 za rok. Dnes je naše spolupráce nastavená tak, že s každým námi ukončeným projektem získáme díky firmě Kokoška i zpětnou vazbu včetně souhlasu se zveřejněním. V průměru tak můžeme pracovat každý měsíc přibližně s 5 referencemi. Máme ověřené a změřené, že tyto reference nám přinášejí nové poptávky a následně i zákazníky. Jejich služby můžeme doporučit.

 

A jak s referencemi potom dále pracovat? Jak je využít ve svůj prospěch?

Reference si rozhodně nenechávejte pro sebe a vykřičte do světa své úspěchy, které potvrzují vaši zákazníci. Je to daleko cennější, než když to zazní z vašich úst. Ke zveřejnění použijte všechny funkční komunikační kanály, kde se nachází vaše cílová skupina.

Kde můžete vaše reference použít?

  1. PR články;
  2. firemní prezentace – firemní profil;
  3. publikace – firemní, zaměstnanecké časopisy;
  4. případová studie – rozšířená a zpracovaná reference;
  5. tiskové zprávy, výroční zprávy;
  6. webové stránky a sociální sítě.

Pracujte také na Google referencích, kam mohou svá vyjádření vaši klienti přímo vložit.

 

Jaké jsou hlavní výhody referencí a recenzí obecně?

Reference jsou velmi silný nástroj při budování vašeho PR – tedy vztahů s veřejností. A to nejen v externím PR, kam je většina pozornosti směřována. Velmi dobře působí i v rámci interního PR, a to je v dnešní době „boje“ o každého dobrého parťáka ve firmě hodně silné. Možná je pro obchodníky samozřejmé, že se potkají se zákazníkem, a ten mu vyjádří pochvalu osobně. Ale co taková účetní a další pozice ve firmě, které jsou od zákazníků daleko? I tito lidé jsou nedílnou a nepostradatelnou součástí vaší společnosti. A i oni potřebují slyšet, že vaše služba či produkt lidem přinášejí užitek a jsou z nich nadšení. Každý člověk ve firmě je v rámci celého soukolí důležitým článkem a bez tohoto fungujícího stroje nemáte šanci dodat téměř nic. Jsou to lidé, kteří za tím stojí a kteří potřebují i tento druh paliva pro svůj motor.

 

Důvěryhodnost vaší firmy, která je výsledkem skvělého PR, je základovou deskou pro dobře fungující marketing, obchod i nábor a udržení schopných lidí. Proto se vyplatí na ní systematicky pracovat. Třeba dobrými referencemi.

Autor: Zdeňka Škochová

Zdenka
PROSPECTEA Česká republika, s.r.o. © 2016 All Rights Reserved | CorporatePro s.r.o.
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}
Zásady cookies | Souhlas se zpracováním osobních údajů