21 tipů, co by nemělo chybět ve vašem časopise pro zaměstnance
Už jste si někdy položili otázku, zda mít, či nemít svůj časopis pro zaměstnance? Co by mělo být jeho obsahem, jaké hlavní přínosy by měl mít? Vrátí se vám energie, kterou vložíte do příprav takového média, v podobě loajálnějších zaměstnanců, soudržnější party či většího vzájemného porozumění?
Možná i vy jako šéf pozorujete, že jsou pryč ty doby, kdy jste ve firmě znali každého osobně a panovala zde téměř domácí atmosféra. Možná máte i více poboček a zaměstnanců je tolik, že už nemáte šanci všechny poznat osobně. Přesto ale správně vnímáte, že vaše firma a její srdce bude tepat jen do té doby, dokud budou všichni táhnout za jeden provaz a budou se cítit součástí soukolí, jehož strůjcem jste byli i vy. Ale proč to píši? A co to má společného s časopisem? Každý interní časopis, bulletin, magazín – je jedno, jak médium nazveme – představuje platformu a příležitost, jak vzájemně komunikovat napříč celou organizací a vytvářet vzájemné porozumění. Možná i díky němu se mohou jednotliví lidé a oddělení navzájem blíže poznat. Mohou pochopit důležitost každého postu ve firmě a vážit si práce svých kolegů.
Ať už jste při rozhodování, zda mít, či nemít zaměstnanecký časopis, v kterékoli fázi, pojďme se podívat na to, jaké jsou hlavní cíle tohoto média a jak nejlépe tvořit jeho obsah.
Jaké jsou hlavní cíle interního časopisu?
- Budovat vzájemné porozumění a kulturu.
- Udržet všechny členy týmu v synchronizaci.
- Komunikovat vize a účely firmy.
- Informovat o tom, co dělají ostatní týmy.
- Prezentovat úspěchy firmy, oddělení a jednotlivců.
- Seznamovat s novými zaměstnanci či posty.
- Představovat nové produkty a služby.
- Posilovat morálku a spolupráci mezi odděleními.
- Sdílet aktuality a novinky z firmy i od konkurence.
- Podporovat pocit loajality mezi zaměstnanci.
- Zvyšovat angažovanost zaměstnanců.
Jaké rubriky může váš časopis obsahovat?
1/ Den s… (hlavní účetní, produkčním manažerem apod.)
Přibližte jednotlivé posty ve firmě. Co je výsledkem práce jednotlivých zaměstnanců, koho a co potřebují pro svoji práci. Podpořte tak součinnost mezi odděleními.
2/ Jak to frčí v… (expedici, dopravě apod.)
Představte práci jednotlivých oddělení ve firmě a jejich výsledky.
3/ Kam směřujeme
Odkryjte karty a vysvětlete, kam společnost směřuje. Připomínejte, jaké jsou vize a plány do budoucna. Pro zaměstnance jsou to pevné body a utvrzení v tom, že se s nimi počítá i do budoucna, a dost často se takto předchází i případným šeptandám a dohadům.
4/ Pomáháme
Společenská odpovědnost firmy a její aktivity v této oblasti jistě patří do interního časopisu. Dost často se přímo těchto aktivit účastní sami zaměstnanci, a tak mohou být hrdí na to, že práce ve vaší firmě má ještě další rozměr a přesah.
5/ Úspěšné akce
Co se povedlo obchodníkovi či na expedici, jak zvládli situaci, která je typická pro váš obor a post? Pro ostatní to může sloužit jako skvělý příklad a pro úspěšného člena týmu je to vítaným ujištěním, že se o jeho přínosu ví a je doceněn.
6/ Z vašich e-mailů
Díky zpravodaji lze zveřejnit komunikaci, která by zůstala schovaná v e-mailových schránkách vašich kolegů. A právě tam může zaznít vzájemné poděkování, vyřešení problému apod.
7/ Spolu
Fotostrana ze společných akcí. Kdo by se nechtěl podívat na povedené fotky z oslav, teambuildingů, školení či kvalifikace?
8/ Za hranicemi
Pokud jste mezinárodní firma nebo máte v týmu lidi z různých zemí, představte třeba typická jídla či zvyklosti z jednotlivých krajin. Zapojte zaměstnance, ať se na této rubrice přímo podílí.
9/ Od sousedů
Možnost, jak zapojit zaměstnance, je i představení jejich rodného kraje nebo města. Sdílejte tak s ostatními zajímavosti, tipy na výlety s rodinou apod.
10/ Soutěž
Soutěžit můžete například o nejlepší fotografii zaměstnanců z letní dovolené či z pracovní cesty. Pokud máte soutěže v jednotlivých odděleních – např. o nejlepšího obchodníka, řidiče apod. – představte v časopise vítěze.
11/ Slovo ředitele firmy
Místo by měl dostat i ředitel firmy, aby měl prostor zaměstnancům poděkovat, popřát jim, nastínit budoucnost, zrekapitulovat úspěchy apod. Pro zaměstnance je důležité vědět, že i ti nejvyšší si cení jejich práce.
12/ Zaměstnanecké benefity
Pokud máte zaměstnanecké benefity, představte je a prezentujte, jak na ně mohou zaměstnanci dosáhnout.
13/ U zákazníků
Zde můžete použít různé případové studie či rozhovory se zákazníky. Lidé chtějí vědět, že to, co dělají, má smysl a přináší výsledky. Není nic lepšího, než když předložíte případovou studii, kde bude jasně vidět, v jaké situaci byl váš zákazník a jak díky vašemu produktu či službě tuto situaci vyřešil a jak mu to pomohlo.
14/ U dodavatele
Proč nepředstavit i své dodavatele? Vysvětlete, jak přispívají k tomu, že jste schopni dodávat nabízené produkty a služby.
15/ Když nejsem v práci
Představte své zaměstnance a jejich koníčky. Obohaťte i ostatní členy týmu – a třeba vznikne nová parta, která chodí společně na bowling, běhat nebo se z nich stanou fotografové-amatéři.
16/ Křížovka
Křížovky, rébusy, hádanky. Zábava je fajn – poskytněte ji svým zaměstnancům a zároveň si zajistěte i zpětnou vazbu. Kolik odpovědí dostáváte a jak si tedy vede váš časopis?
17/ Kde jsme pracovali
Představte místo, kde se realizovala vaše zakázka, a k vybranému místu připojte i cestopis / tipy na výlet z daného místa nebo z jeho okolí.
18/ Rekapitulace
Prezentujte čísla, kterých jste dosáhli. Porovnejte je s minulým obdobím a poděkujte.
19/ Ze světa
Představte střípky a zajímavosti ze světa z vašeho oboru. Rozšíříte tak obzory svých lidí. Možná, že tyto novinky znají technici nebo obchodníci, ale i paní v účtárně si bude moci udělat obrázek, jak jsou na tom ve vašem oboru za hranicemi.
20/ Vzdělávací okénko
Kvalifikujte svoje zaměstnance i ve svém časopise. Dejte jim možnost naučit se nová slovíčka z oboru nebo napište o novinkách, které se jim budou hodit pro jejich práci.
21/ Buďte fit
Pečujte o své lidi a dejte jim tipy na zdravé stravování a zdravý životní styl.
Tištěný nebo on-line?
Ptáte se, zda zvolit tištěný nebo on-line časopis? Pokud máte zaměstnance na různých místech a jsou-li to zejména profese v terénu, je vhodnější mít tištěný obsah, který si mohou vzít s sebou. K digitální verzi se ne všichni dostanou a u tištěné verze je také větší pravděpodobnost udržet pozornost čtenáře.