15 tipů, které udělají z vašeho časopisu hvězdu
Jsme pyšní, že se naše časopisy líbí i odborné porotě v každoročně konané celonárodní soutěži Zlatý středník. Někteří naši klienti se přihlásili, jiní ne, někteří ocenění získali, jiní dostali doporučení, jak časopis zlepšit. Rádi bychom se s vámi podělili o tipy a doporučení, které vám mohou pomoci nejen při tvoření časopisu, ale i dalšího obsahu.
Zde jsou plusy, které ocení nejen porota, ale hlavně vaši čtenáři:
- Pozitivní působení celku
Když se dostane váš časopis do rukou čtenáře, obvykle časopis prolistuje, prohlédne si obrázky, přečte si témata, zvýrazněné texty a až na základě toho, zda se vám podařilo ho zaujmout, se začte do celého článku. Pokud tedy na první pohled bude vnímat grafiku a témata jako nezajímavá a nudná, nemáte šanci mu předat informace, které chcete.
- Je cítit, že autoři tvoří obsah s radostí
Vždy se projeví, kdo na tvorbě časopisu pracuje. Je to něco, co je nehmatatelné, ale co rozhoduje o úspěchu daného média a co je „cítit“ hned, jak vezmete časopis do ruky. Pokud je tvoření média radost pro tvůrce a pracuje s myšlenkou, že časopis tvoří pro radost svých čtenářů, máte vyhráno.
- Text je čtivý – kvalitní redaktorské práce + obsahuje hodně obrázků
První co zaujme, je grafika, a tedy i obrázky. Nešetřete na kvalitních fotografiích, pozvěte si fotografa do firmy a nechte si nafotit sérii fotografií z provozu, profilové fotografie atd. Dobrý fotograf vám poradí. Pokud nemáte vlastní fotografie, vybírejte z dobré fotobanky. Smutné je, když budou skvělé obrázky, ale text bude prázdný. Pracujte s profesionálem, který bude editovat vaše texty.
- Výborné zacílení na čtenáře
Poznejte svého čtenáře. Chtějte se o něm dozvědět co nejvíce. Ptejte se svých prodejců, udělejte si průzkum a vyprofilujte si vašeho typického čtenáře. Potom celý časopis připravte pro něj. Budete psát o tom, co ho zajímá, jazykem, který je mu blízký, a můžete navázat skvělý vztah.
- Optimální a přiměřený obsah bez umělého nastavování
Znáte to, vysníte si rozhovor s klientem, který je pro vás skvělou referencí. Položíte otázky, ale bohužel, pán nebo paní nejsou příliš výřeční. Každá odpověď je jedna věta a vytvořit z toho text, který by byl zajímavý, je těžké. Nejde si vymýšlet, raději položte doplňující otázky a upravte tak, aby byl obsah hodnotný.
- Zajímavé titulky, které probouzí chuť ke čtení
Když nezaujmete titulkem, máte mizivou šanci, že se čtenář bude chtít pustit do čtení celého textu. Správný editor ví, jak na to. Pokud to nezvládnete vy sami, nastiňte svou představu a titulek, který bude lákavý, nechte na editorovi.
- Obálka vybízí ke čtení
Obálka a zadní strana časopisu jsou nejcennější. Pokud nepřesvědčí obálka skvělou grafikou, dostatečně lákavými upoutávkami, které vás nutí časopis otevřít, jsou to minusové body, a možná že čtenář nakonec časopis neotevře. To by byla škoda. Věnujte vizuálu titulní stránky dostatečnou péči.
- Hezká, funkční a jednotná grafika
Pokud zvládnete grafiku titulní strany, dbejte i na prvcích, které provází celý časopis a na tom, aby celek vypadal uceleně. Dopřejte dostatečný prostor fotografiím i textu, použijte font, který se příjemně čte, zapracujte na infografice, se kterou jednoduše přenesete informace ke čtenáři.
- Hravost a vtipnost – v textu i v grafice
U čtenářů vyhrává originalita, nápady a vtip. Přidaná hodnota v podobě vašeho osobitého vyjadřování, které sedí vašim čtenářům, grafika, která lahodí, potěší, pohraje si s fantazií čtenářů, to je cesta, jak budete rozeznatelní.
- Originalita periodika
Buďte originální a jedineční svým obsahem a grafikou. Pokud vydává časopis vaše konkurence, podívejte se na něj. Možná se můžete i inspirovat, ale neopisujte a najděte si svou cestu. Mluvte o vašich hodnotách a vašem směru, který nezanikne v moři prázdných frází, kdy „pečujete o svého zákazníka“.
- Interakce se čtenáři
Nechte se inspirovat od čtenářů, zeptejte se, co jim v časopise chybí, co by ocenili, co nejraději ze stávajícího obsahu čtou. Vytvořte pro ně soutěž, odměňte je a dejte jim vědět, že jsou pro vás důležití. Komunikujte s nimi a plňte sliby, které jste jim dali.
- Lze vnímat zájem o čtenáře, ne jen zájem se předvést
Někdy je těžké povznést se nad své ego a obrátit pozornost ven – na čtenáře. Nezapomínejte na něj. Celý úspěch vašeho časopisu stojí a padá na tom, jak se váš čtenář bude cítit, když váš časopis bude číst. Při vytváření obsahu si položte otázku, zda jsou témata čtenáři užitečná, nebo ho mají pobavit nebo ho mají podnítit k nějaké akci – vždy ale s ohledem na čtenáře.
- Oproštění se od korporátního jazyka a použití jazyka cílové skupiny
Pokud budete mluvit „svým“ jazykem a ne jazykem vašich čtenářů, nebudou vám rozumět. Pokud se to hodí, nebojte se přidávat i slangové výrazy. Já vím, někdy je to boj s jazykovou korektorkou, ale jde o domluvu. Nakonec stejně vyhraje ten časopis, který se čte a nekončí v koši, protože je plný suchých a nudných, i když možná superodborných výrazů, kterým polovina čtenářů ale nerozumí.
- Celková profesionální úroveň
Když si vezmete do rukou „časopis“ a „časopis“, poznáte, který je sázený ve wordu a šitý horkou jehlou od toho, kterému se věnovali opravdoví profesionálové. Je dobře poskládaný, dobře vypadá grafika, dobře se čte a prostě jako celek potěší. Rozmyslete si, jaký je hlavní účel vašeho časopisu, komu je určený, a podle toho zvolte strategii, jak budete svůj časopis zpracovávat.
- Minimalistická grafika, infografika
Nesnažte se dostat na stránku nemožné. Raději přidejte čtyři stránky navíc a dopřejte dostatek prostoru vašemu obsahu. Prospěje to celkovému dojmu a hlavně chuti čtenáře se pustit do čtení. Udělejte vše proto, ať vaše snaha udělat něco výjimečného pro vaše zaměstnance nebo zákazníky, neskončí v koši. Použijte vhodnou infografiku. Někdy méně je více.
Autor: Zdeňka Škochová