Co je to PR a jaké místo má ve firmě
Když jsem se na schůzce s klientem bavila, jaké místo má v jejich firmě PR, měli jsme na to každý svůj názor. Jeho názor, ať PR necháme stranou a bavíme se o marketingu a prodeji, plně chápu. Postoj, že PR je ve firmě až to poslední, je také názor. Já osobně bych se nepřela, ale společně jsme se podívali, co je to PR a jaké místo má ve firmě z jiného pohledu.
Kde začít
Pokud jste ve vedení firmy, stává se vám, že se vám hrnou nabídky spolupráce z různých oblastí a všechny zní, že pokud je nevyužijete, tak jste na začátku konce. Vzpomeňte si na čtrnáctidenní historii vaší e-mailové schránky a toho, co se týkalo oblasti marketingu a PR. Nabídka na optimalizaci vašich webových stránek z hlediska přirozeného vyhledávání, práce na linkbuildingu, psaní odborných článků, příprava firemní akce. Nebo snad realizace úplně nových webových stránek, nového katalogu a vizitek. A nezapomeňte na sociální sítě – bez nich, jako byste nebyli. Neměli byste se spoléhat na pouhou on-line komunikaci a také… Je toho tolik. Tak jak z toho ven? Kde je začátek a kde konec? Co je marketing a co PR a čím tedy začít?
Malíř pokojů jako pracovník PR
Představte si šikovného malíře pokojů Františka, který je opravdu profík. Je to malý živnostník a nemá ani webové stránky. Lidé, u kterých pracoval, se zmínili svým kolegům a známým, jaký je skvělý. Občas roznese letáky do schránky ve městě, kde žije, ale hlavně dobře maluje a daří se mu. Řeknete si, že ve firmě této velikosti rozhodně není ani marketing, ani PR. Vždyť je to jeden chlapík, který vymaluje, vyfakturuje a tím to končí. V každé, i sebemenší firmě, která má pouze jednoho člověka, jsou zastoupeny všechny posty nutné k fungování firmy. Představíme si je na firmě našeho malíře pokojů.
Vše v jednom
Dřív než začal František podnikat, si musel říci, že do toho půjde, a vymyslet alespoň základní postupy svého fungování – zde byl v pozici šéfa a majitele. Následně určil, kdo bude zakázky realizovat – je zatím sám, takže to bude on sám, najímat nikoho nechce. Nechal si udělat jednoduché letáky, které roznesl, a rozhlásil v místním hostinci, že založil firmu a přijímá zakázky na malování. Tím chtěl vyvolat poptávku a právě byl na postu marketingu. Na poptávku zareaguje a přijme objednávku – takže obchoduje. Musí si připravit peníze na nákup materiálu a dalšího potřebného na realizaci zakázky. Nakonec musí svou práci vyfakturovat nebo přijmout peníze hotově do pokladny – ocitne se na postu finančního manažera.
Co je nejdůležitější
To, co je nejdůležitější, je dodat svou službu ve vysoké kvalitě. Vymaluje tedy byt svého prvního zákazníka. Dříve, než odejde, vše řádně zkontroluje, aby zjistil, že je jeho práce dobře odvedená. Když je všechno v pořádku, vyfotí si dobře vykonanou práci a těší se, že až bude mít vlastní webové stránky, fotky tam uveřejní. Také požádá prvního zákazníka, aby jej doporučil svým kamarádům a známým, pokud je s prací spokojený. A pokud by dostal i písemné potvrzení, že byla jeho práce výborná, a tuto referenci zveřejnil (zatím jen na svém facebookovém profilu), potom odvedl skvělou práci i na postu PR manažera.
Bez organizování to nejde
Je to hodně zjednodušené, viďte, ale je to reálné. Když bude mít František více zakázek, bude následně řešit to, že musí přijmout posilu na jejich realizaci, také by se mu hodila alespoň brigádnice na fakturaci, na přípravu a aktualizaci webových stránek atd. A jednotlivé zmíněné pozice začne postupně obsazovat dalšími kolegy a firma poroste. Pokud by nikdo nefungoval na pozici fakturanta, nebo by se nikdo nestaral o letáky a další reklamu, nikdo by neměl na starost nákup materiálu, nikdo by neprezentoval dobře odvedenou práci, potom to jednoduše brzy začne skřípat a nebude to fungovat. Síla firmy je daná její organizovaností. Čím lépe jsou nastavené fungující procesy, tím jde vše hladčeji.
Kde je pravda
Teď tedy stojíme před otázkou, zda je potřeba dělat i práci na postu PR. Je to k něčemu, dokumentovat dobře udělanou práci a dávat okolí vědět o svých úspěších? Pomůže mi to v něčem? Může to vypadat, že toto vám další zakázku nepřinese, vy přece neříkáte – kupte, objednejte. To je ale krátkozraká představa. Čím více prezentujete svoje úspěchy, čím více vašich zákazníků o vás mluví, že jste skvělí a profesionální, čím více publikujete a stavíte se do role odborníků, tím méně musíte tlačit na reklamu. Zákazníci si vás najdou. Budete důvěryhodní a žádaní. Dobrá reklama bez základního předpokladu – vybudované důvěryhodnosti – je málo účinná a stojí vás hodně peněz. Na budování důvěry u vašich zákazníků pracujte vytrvale a pečlivě. Pro úspěšné přežití firmy je to z dlouhodobého hlediska velmi dobrá investice.